Thursday, July 28, 2005

Pengalaman Interview

hmmm semalam aku interview fuh rasa auro yg tersangat hebat sehingga aku pun tak dpt nak kata apa2. semalam interview mula pukul 9 aku dtg dah ader 5 org dah masuk so termasuk aku 6 ler then aku org ke 4 utk masuk ke first interview... bila aku masuk jer fuh 6 org penginterview duduk 3 org tu pemerhati then 3 org plak terdiri dpd pengurusi dan yg lain2 tu tak pasti saper... yg perngurusi tu berbahasa sarawak ooo.. aku dah tak tau nak cakap hmm tapi aku guna jerla bm standardla sikit.. first soklan dia tanya pasal nilai2 murni pengerusi yg first tanya aku hmmm cakapla aper nilai2 murni then dia cakap bagi main words aku cakapla kejujuran, tanggungjawab and so on. lepas tu yg sorg plak tanya boleh keja OT aku cakap ler boleh and so on.. tu jer yg aku ingat hehehe... then aku tunggu sampai kul 1020 dia suh kiter org suma rehat g mkn ker b/fast ker aku pun g minum jer lepas tu dlm kul 11 dah start huh yg 2nd section tu ader susah sikit sbb technical side ma... aku masuk the 2nd section dlm kul 315 kot.. masa tu aku dah penat giler dah also kapla dah blur2 dah penin penin lama sangat tunggu lepas tu dia org first cakap pasal netwrokin dia tanya tau network ker dr segi technical or software so aku bagi tau ler... dr segi technical site so dia drawla satu network diagram then tanya aku aper alat2 yg diperlukan utk wireless cabling mula2 dia tanya mahir dlm fiber or cisco aku cakap ler aku tak tau pasal cisco also pasal fiber optic nyer cabling... then sambung pasal drawin tadi dia suh aku sebut alat2 yg ader cakapla yg basic yelah aku tau basic jer biasala belajar sendirila.. then bagi taula wireless switch also network wireless card... lepas tu dia tanya lagi apa lagi aku pun dah blur2 fikir sama fikir last2 dia bagi jawapan access point hmmm aperlah aku nie pelupa tul biasala time tu penat nak fikir pun tak dpt fikir cuma fikir nak tdo jer tapi itula aku dah punch card pagi tu nak buat full leave susah gak sbb gaji potong hmm biasala kompeni then aku lantak jerla... then soklan tu baru networkin tu baru first interviewer then 2nd tu dia bagi aku satu form suh aku pilih 1-4 yg mana ability aku ader.. then aku bagila... yg first networkin second VB 3rd DFD then 4th is database mula tanya soklan networkla pasal ip also work group boleh ker kalo ip 10.0.4.2 sambung dengan 10.0.3.2 aku cakapla tak dpt connect sbb ip lain aku pun dah confius dah mcm tak yakin jer dgn dgn jawapan suma aku jawab mcm tak yakin jer wlpn jawapan aku betul sbb masa tu aku teringat nak tdo jer hehehehe pastu second ques dia suh aku buat prog based on gambarajah dia bagi guna VB aku pun dah lupa VB nie walaupun VB nie senang tapi aku dah hampe 1thn tak pegang vb nasib ingat sikit2 aku buatla mmg mengambil masa then dia cakap tak sempat nak abis so aku dpt buat suma interface tapi coding tu ader tersilap sikit jer... then 3rd ques dia bagi satu gambarajah then cakap aper jenis gambarajah tu samada DFD,Flow Chart... aku mmg tak pasti tapi aku cuba gak jawab... first dia bagi gambar DFD aku jawab mcm tak yakin jer.. tu DFD lepas tu gambar flow chart yg ader 1 to many and many to 1 tu aku entam jerla then yg keempat database dia suh aku appear suma data utk satu row tu then aku bagi ler.. script SQL tapi aku bagi simplejer dah lupa dah.. then dia bagi satu case pasal database also nape database mcm nie nape tak mcm tu ler.. nape mcm tu nape tak mcm niela then last last dia org 3 bagi comment dia cakap aku ader basic suma tapi tak confident tu jer weakness aku hmm mmg aku dah teka sbb time tu aku masih layan nak tdo yelah malam masa interview tu aku tak dpt tdo so layan tengok citer naruto padan muka tak sedia awal2 so conclusion nyer mmg aku tak dpt keja tu tapi takpe tu satu pengajaran yg bagus utk aku yelahkan... dpt diinterview oleh org2 yg profesional so aderla pengalaman sikit :)
lepas abis interview tu aku balik opis sampai kat opis dalam kul 415 fuh nasib bos beso aku takder kat sini kalo ader mmg aku kena bom atom bos kecik tak perasan sbb 1 ari aku takder masuk dlm opis.. dahla branches cari aku... huh.. nasib dia org tak marah aku cakap ler aku g interview lepas tu aderla sikit prob aku dpt solve ader yg sambung ari nie ler... itula cerita sadis yg aku dpt citer masa pengalaman aku tu.. huh mmg teruk sengsara tapi biasala kerja tu mmg require org ya experience at least 2 or 4 years kalo tak takyah la mcm aku nie...

No comments: